Vertraging dreigt op Hoekse Lijn

Vertraging dreigt op Hoekse Lijn
VINCENT VAN DORDRECHT
De kans is aanwezig dat de Hoekse Lijn niet begin februari, maar pas in maart of april wordt opgeleverd. Dat zeggen bronnen rondom het project tegen Metro. Daarmee dreigt voor de tweede keer uitstel, nadat eerder al de opleverdatum was verschoven van september dit jaar naar februari 2018. De verantwoordelijke partijen voor de ombouw willen nog niet reageren.

De kans is aanwezig dat de Hoekse Lijn niet begin februari, maar pas in maart of april wordt opgeleverd. Dat zeggen bronnen rondom het project tegen Metro. Daarmee dreigt voor de tweede keer uitstel, nadat eerder al de opleverdatum was verschoven van september dit jaar naar februari 2018. De verantwoordelijke partijen voor de ombouw willen nog niet reageren.

VERVELEND

Vooral voor de reizigers die nu gebruikmaken van het vervangend vervoer is het vervelend. Zij zijn nog langer afhankelijk van de bussen die op het traject rijden, maar in de ochtendspits uitpuilen. „Ik kom regelmatig te laat en geloof me, staan vanaf Maassluis is echt niet tof”, klaagt studente Joanna. „Laatst was er een ongeval op de A20 en toen hebben we drie kwartier stilgestaan. Ik had gewoon pijn in mijn benen.” Dat er weer uitstel dreigt, is iets waar Joanna van baalt. „Ik had gehoopt in het laatste belangrijke semester rustig te kunnen reizen. Ik denk dat ik maar een kamer ga huren in Rotterdam.”

Al langer klagen reizigers over het alternatieve vervoer. „Ik had me ingesteld op een paar weekjes na de grote vakantie, maar helaas. Als ze vooraf hadden gezegd dat het een klein jaar zou duren, dan had ik een andere keus gemaakt”, aldus meneer Vliet. „Ik heb nu alsnog met mijn manager kunnen afspreken dat ik twee dagen thuis werk, maar ideaal is anders.” Dat er mogelijk weer uitstel dreigt, vindt hij irritant. „Waarom kan in dit land nou nooit eens iets goed worden ingepland? We moeten toch ergens op de overheid kunnen rekenen? En de burger maar dokken.”

TE LAAT

Ook fractievoorzitter Sjoerd Kuiper van de PvdA in Maassluis hoort het gemor. „We hebben onlangs een enquête onder reizigers gehouden en daaruit bleek dat ruim de helft regelmatig te laat aankomt. Mensen komen moe op het werk aan, zeggen ze.” Zelf heeft hij de reis meermalen gemaakt. Zo lang staan is geen pretje. De chauffeurs doen hun best, maar het zijn er te weinig.” Daarnaast verloopt de ombouw nogal rommelig. „Afgelopen week werd het busstation bij Maassluis-West opgeleverd. Maar omdat niemand de reizigers daar op had geattendeerd stonden reizigers nog steeds bij de tijdelijke halte, waar de bussen voorbijreden.” Ook zou hij graag zien dat het station Steendijkpolder alvast wordt geopend. „Dat station is af en daar kunnen mensen dan hun fiets en auto parkeren. Voor de bus is dat een klein stukje om en het verlicht de druk op station West.”

De Rotterdamse verkeerswethouder Pex Langenberg, in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag verantwoordelijk voor het project Hoekse Lijn, wil niet bevestigen dat er vertraging is. Maar garanties dat februari gehaald wordt, geeft hij ook niet. „We kunnen er nu nog niks over zeggen. Het is een complex project waar veel partijen aan werken. Komende weken verwachten we meer te kunnen melden over de planning,” zo laat hij via zijn woordvoerster weten. Volgens de wethouder is eerder al gezegd dat er in december een update zou volgen.

Afgelopen voorjaar reed de laatste trein op het traject Rotterdam Centraal – Hoek van Holland. De bedoeling was dat het spoor in een paar maanden tijd zou worden omgebouwd tot metrolijn. Maar tegenslagen met de bouw en software zorgden al voor vertraging tot februari. En nu lijkt ook die planning ambitieus te zijn. Zeker als de winter nog even aanzet is het volgens bronnen ‘een mission impossible’.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).