Milieudefensie: Auto de baas in Rotterdam, weinig ruimte voor fiets

Milieudefensie: Auto de baas in Rotterdam, weinig ruimte voor fiets
De auto is dominant in Rotterdam. Dat zeggen onderzoekers van Milieudefensie. Volgens de milieuclub neemt de auto 54 procent van alle ruimte op straat in bezit. Fietsers en voetgangers delven het onderspit.

De auto is dominant in Rotterdam. Dat zeggen onderzoekers van Milieudefensie. Volgens de milieuclub neemt de auto 54 procent van alle ruimte op straat in bezit. Fietsers en voetgangers delven het onderspit.

Voor fietsers is in Rotterdam de minste plek. Slechts 11 procent van de straat is voor hen bedoeld. Voetgangers hebben 36 procent tot hun beschikking. „Als we het leven in de stad prettig, veilig én gezond willen maken dan moeten gemeenten en het Rijk snel werk maken van autoluwe steden,” zegt Anne Knol, campagneleider Duurzame Mobiliteit van Milieudefensie. „Steden slibben steeds vaker dicht en het meest vervuilende vervoersmiddel neemt daarbij de meeste plaats in beslag. Ondertussen zet de verstedelijking voort. Het is tijd om de ruimte in de stad terug te geven aan de mensen die er wonen in plaats van aan de auto’s die er rijden, dan houden we de stad ook in de toekomst leefbaar en gezond.”

Rotterdam doet het niet slechter dan andere grote steden. Positief is dat voetgangers hier relatief veel ruimte krijgen. Ook op wijkniveau zijn er verschillen. In de meeste wijken neemt de auto 40 tot 50 procent van de ruimte op straat in. In Overschie is dit iets meer, met 56 procent van de ruimte. Fietsers krijgen de meeste ruimte in Overschie en Hoek van Holland, respectievelijk 13 en 14 procent van de ruimte. In het Rotterdamse centrum krijgt de auto 36 procent van de ruimte, voetgangers krijgen 56 procent.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).